Förpackningsdesign

Produktförpackningen
14th maj 2019

Historiskt sett har förpackningar oftare varit förenade med mer nytta än nöje. Idag blir det dock allt viktigare att förpackningen som din produkt är förpackade i ser bra ut lika väl som den ska skydda produkten från skador av olika slag. Därför har det blivit ännu viktigare med en genomtänkt förpackningsdesign som exempelvis den här, till din produkt. Nedan kan du läsa mer om förpackningar rent generellt och kring förpackningsdesignens betydelse.

Förpackningar nu och då

Genom historien har varor förpackats på olika sätt. Dels har det varierat beroende på vad det är för vara det handlar om, dels har det varierat baserat på transportsättet och därtill har det haft olika betydelse hur varan har sett ut.

I första hand ska en förpackning fortfarande skydda varan. Oavsett varans transportsätt är det viktigt att kunden kan ta emot varan hel och utan skador. Alternativt att kunden själv på ett enkelt sätt kan transportera hem sin vara på grund av förpackningen. Det är också fortfarande viktigt att varan håller det den lovar med hjälp av sin förpackning. Exempelvis är förpackningar med vätska som läcker alltid ett dåligt tecken.

Den största skillnaden mellan förpackningar förr och förpackningar nu är att kunden är mycket mer intresserad av hur förpackningen ser ut. Redan vid första anblick måste din förpackning locka kunden att köpa varan. Det blir dessutom allt svårare att arbeta runt det ovan nämnda eftersom vissa varor inte längre säljs i fysiska butiker. Då har du enbart en bild på din förpackningsdesign att locka kunden med. Likväl lyckas de allra flesta företag leverera både snygga, smarta och hållbara förpackningar till sina varor idag.

culture